Література рідного краю


 
 Навчально-методичний контекст уроку української літератури рідного краю


Піскорська Л.І. Гуріна Л.В. Любчич Т.М.
                   

Рекомендовано методичною радою КЗ «Дніпропетровський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти »

 
Дніпропетровськ  2014



Рекомендовано методичною радою
КЗ «Дніпропетровський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти»
 (протокол № 3 від 29.05.2014  )


Піскорська Л.І., Гуріна Л.В., Любчич Т.М. Навчально-методичний контекст уроку української літератури рідного краю: Порадник учителеві старших класів середніх загальноосвітніх навчальних закладів . – Дніпропетровськ: Інновація, 2015. - ..... с.

Порадник учителеві старших класів середніх загальноосвітніх навчальних закладів є супроводом книги «Українські письменники XX століття. Хрестоматія з української літератури для старших класів у двох частинах», яка схвалена для використання у загальноосвітніх навчальних закладах комісією з української літератури Науково-методичної ради з питань освіти МОН України (протокол № 3 від 19.03.2010).» - Автори-упорядники: А.В. Козлов - д. філол. наук, професор КДПУ, С.І. Ковпік – кан. філол. наук, доцент КДПУ, Л.І. Піскорська – завідувач відділу гуманітарних дисциплін КЗ «Дніпропетровський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти». Дніпропетровськ: Дніпрокнига, 2010. 
У довіднику - поради вчителям щодо проведення уроків української літератури рідного краю з урахуванням досягнень вітчизняної методики навчання старшокласників середніх загальноосвітніх навчальних закладів, цікаві творчі завдання для учнів.
Для вчителів-філологів, шкільної молоді старших класів.




ПЕРЕДМОВА

            Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти (Постанова Кабінету Міністрів України 23.11.2011 № 1392) основною метою освітньої галузі «Мови і літератури» визначає «... розвиток особистості учня, формування в нього мовленнєвої і читацької компетентностей, гуманістичного світогляду, національної свідомості, високої моралі, активної громадянської позиції, естетичних смаків і ціннісних орієнтирів».
Цій меті підпорядковані програми Міністерства освіти і науки України, в яких, зокрема, сформульовані базові цілі навчання на уроках української літератури. Серед них провідними є:
- розвиток читацьої культури учнів;
- розвиток і вдосконалення вміння сприймати інформацію в усній формі (слухання);
- розвиток і вдосконалення вміння створювати висловлювання в усній формі відповідно до поставлених завдань (говоріння);
- розвиток і вдосконалення вміння, навичок сприймати інформацію у письмовій формі, розуміти значення слів і виразів (читання);
- розвиток і вдосконалення вміння створювати висловлювання в письмовій формі відповідно до поставлених комунікативних завдань, поєднувати речення (запис текстів, написання невеликих переказів, творів) (письмо);
- формування гуманістичного світогляду, утвердження загальнолюдських
морально-етичних орієнтирів і цінностей.
           Реалізувати їх на уроках вивчення літератури рідного краю, передбачених програмами Міністерства освіти і науки України з української літератури, - призначення навчально-методичного порадника «Навчально-методичний контекст уроку української літератури рідного краю». Він укладений на основі навчальної книги «Українські письменники XX століття. Хрестоматія з української літератури для старших класів у двох частинах».
Навчально-методична лабораторія української мови і літератури КЗ «Дніпропетровський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» актуальним мотивом самоосвітньої роботи вчителів шкіл області вважає оволодіння умінням здійснювати мотиваційний етап навчальної діяльності й утримувати його протягом уроку, чітко визначати цілі й очікувані результати своїх педагогічних дій як складової професійної діяльності вчителя української мови і літератури.
Оскільки аналіз роботи вчителів української мови і літератури середніх загальноосвітніх навчальних закладів Дніпропетровської області над педагогічною проблемою «Креативна освіта для розвитку інноваційної особистості» виявив резерв чинників удосконалення уроку української літератури, то виникла неоохідність концентрувати педагогічні уміння на більш якісному проведенні окремих етапів уроку, зокрема, у визначенні й реалізації мотивації навчальної діяльності, цілей навчання, реалізації різноманітних технологій, дій навчання на уроках вивчення української літератури рідного краю в контексті методики літературної освіти.
Автори навчально-методичного порадника пропонують учителям-філологам матеріал для урахування нелінійного підходу до навчання, проведення мотивації й цілевизначення діяльності на уроках вивчення творчості письменників, життя й діяльність яких пов’язані з Дніпропетровським краєм, багатим на історичні події, визначні постаті, цікавих людей,
У ньому - колективні й індивідуальні, усні й письмові завдання для учнів, що стосуються прочитання окремого твору (творів) письменника краю, вміщеного у навчальній книзі «Українські письменники XX століття. Хрестоматія з української літератури для старших класів у двох частинах».
Виконання завдань сприятиме формуванню національного світогляду, активної життєвої позиції, збагаченню знань про український народ, використанню довгострокової пам’яті школярів, розвиткові їхніх творчих здібностей.
 Твори художньої літератури краю для 12-го класу пропоновано вивчати в 11-му класі, а також рекомендувати учням старших класів для самостійного читання.


ЗМІСТ

Уроки вивчення літератури рідного краю в старших класах

                                                    9 клас
До вивчення творчості Миколи Миколаєнка...........................................................
Вічність.............................................................................................................................
«Хто може знати, може, й досі ... » ................................................................................
Живу тобою ...................................................................................................................
«Осінній вітер куряву жене ... » …........................................................................................
Солдатки .........................................................................................................................
«Хто прагне діла в рідних берегах ..., » … ........................................................................
Ціною втрат ....................................................................................................................
Південний берег Криму.............................................................................................
До вивчення творчості Тетяна Сулими-Бичихіної.................................................
Катеринославські публіцистки...........................................................................................
До вивчення творчості Павла Темченка.................................................................
Злодій................................................................................................................................
До вивчення творчості В. Юноші ................................................................................
На ювілейному вечорі........................................................................................................
                                                          
10 клас
До вивчення творчості  Сергія Бурлакова.................................................................
Відчини мені слово, Вітчизно!...............................................................................................
Сумлінню............................................................................................................................
Хліб моєї матері..................................................................................................................
«Будувати себе – найважче …».......................................................................................
Рідне слово............................................................................................................................
«Розпитай у птиць про небо …» ........................................................................................
Однолітку.............................................................................................................................
Морозяна байдужість......................................................................................................
Виживання....................................................................................................
 І запитати стиха....................................................................................................
«Я починаюсь з отчої землі...» ....................................................................................................
Під козацьким небом....................................................................................................
Кільчень моя....................................................................................................
Альма-матер.................................................................................................................
До вивчення творчості  Віктора Савченка...................................................................
Монолог над безоднею……………………………………………………………………..
Даруймо усмішки…………………………………………………………………………
До вивчення творчості Лесі Степовички...................................................................

                                                         11 клас
До вивчення творчості  Олесі Омельченко……………………………………………
«І хрущі, і сади, і травневі меди…»……………………………………………………….
Скіфи………………………………………………………………………………………..
Святослав, або балада про Ненаситець…………………………………………………..
«Не затишно мені у власнім домі ...»……………………………………………………..
До вивчення творчості  Сергія Завгороднього……………………………………….
До вивчення творчості  Миколи Карплюка…………………………………………..
Щоденник з голубим конвертом………………………………………………………….
В бурю………………………………………………………………………………………
                                                       12 клас
До вивчення творчості  Георгія Люлька………………………………………………
Пролог………………………………………………………………………………………
Я – приточилянин………………………………………………………………………….
Цикл «Триптих болю»……………………………………………………………………..
Василькові очі………………………………………………………………………………
До вивчення творчості  Надії Тубальцевої……………………………………………
Характерник………………………………………………………………………………..
Біла хустина………………………………………………………………………………..
До вивчення творчості  Миколи Сарми-Соколовського……………………………
Додатки…………………………………………………………………………………….
9 клас. Ігрові проекти………………………………………………………………………
10 клас. Дослідницькі проекти…………………………………………………………….
11 клас. Інформаційні проекти……………………………………………………………
12 клас. Творчі проекти……………………………………………………………………
Теми фанфіків. 9-11, 12 класи……………………………………………………………
Цитати з творів українських письменників рідного краю, рекомендовані
 для запамятовування, створення власних (колективних) висловлювань,
міркувань…………………………………………………………………………………..



9 КЛАС

МИКОЛА МИКОЛАЄНКО. Вічність. «Хто може знати, може, й досі …». Живу
тобою. «Осінній вітер куряву жене …» . Солдатки. «Хто прагне діла в рідних берегах, …».   Ціною втрат. Південний берег Криму. Українські письменники XX століття. Хрестоматія. I частина, Дніпропетровськ, Дніпрокнига, 2010. Стор. 178-182.

Мотивація вивчення творчості М. Миколаєнка:
-          уведення учнів у літературний простір українських письменників краю
XX століття;
-          виховання прагнення усвідомлення, що для мирного життя людей на планеті Земля потрібно мати чисте, благородне серце і ясний, допитлий розум;
-          сприяння  виявленню духу, що формує націю.
Цілевизначення уроку:
-          правильно обговорювати прочитане, знаходити відповіді на питання, які є вічними;
-          помічати у художньому образі деталі, уявляти себе «всередині» описаної письменником картини;
-          виховувати волю, збагачувати власний життєвий досвід.

 Вічність
Питання до тексту  
1. Про який період  життя України дізнаємося  з поезії?
2. Які почуття тривожать ліричного героя?

Проблемне питання
1. Як можна у наш час зберегти мирне життя людей на планеті Земля?

Питання для роздумів
1. Що дає підстави відчувати упевненість солдата у перемозі?

«Хто може знати, може, й досі …»
 Питання до тексту
1. До чого спонукає автор читача?

Проблемне питання
1. Як можна прожити без «листопадового настрою»?

Питання для роздумів
1. Як ви долаєте можливий власний «листопадовий настрій»?

Живу тобою
Питання до тексту
1. Якими словами поет описує безсмертя народу?

Проблемне питання
1. Як бути щасливим?

Питання для роздумів
1. Чому ліричний герой почуває себе щасливим?
2. З якими творами Т. Шевченка й В. Сосюри перегукується поезія
М. Миколаєнка «Живу тобою»? Свою думку аргументуйте.

«Осінній вітер куряву жене …»
Питання до тексту
1. Про що розмірковує ліричний герой?
2. Чому він  радіє?

Проблемне питання
1. Як можна жити в радості кожному з нас?

Питання для роздумів
1. Як ви розумієте рядки: «Життя прожити – не зіграти в шахи,
як мовиться, не поле перейти»? Зіставте вашу думку з думкою автора. У чому вона співпадає, а у чому – ні?

Солдатки
Питання до тексту
1.Чому вдова солдатська і солдатська мати – і біль, і гнів, і печаль, і свято для ліричного героя?

Проблемне питання
1. Як нам  можна гідно вшановувати учасників Другої світової війни?
                                                                                                                               
Питання для роздумів
1. Чи належно вшановані нашим поколінням жінки-матері, учасниці Другої світової війни? Чому?

«Хто прагне діла в рідних берегах, …»
Питання до тексту
1. Який настрій ліричного героя описаний в поезії?

Проблемне питання
1. Як у житті можна «освітити шлях» собі й людям?

Питання для роздумів
1. До чого має прагнути молодь нашого краю?
2. До чого в рідних берегах прагнете ви, ваші однолітки? Чому?

Ціною втрат
Питання до тексту
1. Про які сумні  події у родині ліричного героя ми дізнаємося з поезії?
2. Чому ліричний герой «з невтомним горем у копицю сіна зарився й довго сльози гірко лив»?

Проблемне питання
1. Як можна ще, окрім втрат, досягти прозріння?

Питання для роздумів
1. З думкою автора можна погодитися, а можна й не погодитися. Чому?
2. Наведіть приклад прозріння, яке, можливо, вам довелося пережити. Які риси характеру, як саме допомогли вам у цьому?


Південний берег Криму
Питання до тексту
1. Який історичний період життя України описаний у поезії?
2. Які стосунки між людьми оспівані автором?

Проблемне питання
1. Як солідарність народів гарантує незалежність і могутність держави у наш час?

Питання для роздумів
1. Поезія «Південний берег Криму» актуальна  у наш час. Чому? Побудуйте розгорнуту відповідь.

ТЕТЯНА СУЛИМА-БИЧИХІНА. Катеринославські публіцистки. Українські письменники XX століття. Хрестоматія. I частина, Дніпропетровськ, Дніпрокнига, 2010. Стор. 183-190.

Мотивація вивчення творчості Т. Сулими-Бичихіної:
-          поглибити розуміння, що матеріальне збагачення стає  соціальною цінністю, якщо про нього розумно дбати;
-     вчитися бачити, що йдемо ми із минулого століття,  бо «публіцистки» є й сьогодні;
-     виховувати стійку потребу вивчати й користуватися рідною мовою -  важливим чинником формування особи;
-          відтворити у формі рольової гри місцевий колорит осіннього ярмарку як оригінального народного дійства.

   Цілевизначення уроку:
-          удосконалювати вміння тлумачити зміст твору за задумом автора;
-          переконливо й доказово характеризувати думки, слова, дії та вчинки головних персонажів;
-          доречно використовувати цікаві перлини фольклору краю для підтвердження власної думки;
-          вчити співпрацювати у колективній рольовій грі – формі інтерактивного навчання.

Питання до тексту
1. Який період  життя нашого краю описаний в оповіданні?
2. Що хвилювало його жителів?
3. На які основні причини розшарування селян на багатіїв і бідняків вказує автор?
4. Як через мову селянок автор розкрив їхній характер, поведінку, освіту, мету в житті?
5. Що говорили селяни Катеринославщини про владу грошей? 

Проблемне питання
1. За яких умов матеріальне збагачення стає соціальною цінністю?

Питання для роздумів
1.Чому оповідання має таку назву?
2. Який висновок можна зробити, порівнявши наш край на початку двох
століть: XX  і XXI?
3. Мета збагачення заволоділа частиною нашого суспільства. Добре це чи погано? Чому?
4. Що ви знаєте про сучасне село? Чи можемо спостерігати подібне  в  його житті?
5. Який узагальнений висновок можете зробити ви  зі спостережень за мовою селянок?
6. Яке місце у суспільстві початку XX століття посідали гроші? Порівняйте з тим, яке місце у суспільстві вони посідають на початку XXI століття.
7. Чи збігаються (не збігаються) думки селян Катеринославської губернії з тим, що говорять про владу грошей селяни нашої області сьогодні? У чому? Про що це свідчить?
8. Як ви ставитеся до грошей,  до мети збагачення?


ПАВЛО ТЕМЧЕНКО. Злодій. Українські письменники XX століття. Хрестоматія. I частина, Дніпропетровськ, Дніпрокнига, 2010. Стор. 190-201.

Мотивація вивчення творчості П. Темченка:
-     допомогти правильно зрозуміти проблему відповідальності батьків за збереження дитинства;
-          дослідити й зробити висновок, як у літах дитинства закладається  вельми необхідне для дорослого життя;
-          переконати, що співпереживання з літературним героєм збагачуює життєвий досвід, почуття власної гідності.
Цілевизначення уроку:
-          удосконалювати вміння коментувати прочитане, слухати іншого, обговорювати прочитане, ділитися думками, поглядами;
-          зясовувати актуальність прочитаного в наш час;
-          записувати власне (колективне) міркування (чому і як персонажі переживають радість і горе).

Питання до тексту
1. Як через поведінку і ставлення до роботи розкривається характер Петрика?
2. Чому Петрик після одужання став байдужим і злим?

Проблемне питання
1. Жорстокого ставлення батьків до дітей (дітей до батьків) не повинно бути. Як необхідно  його уникати?

Питання для роздумів
1. Чому, на вашу думку, Петрика зацікавив старий замок?
2. Що можна сказати (що ви скажете) про поведінку майстра хазяїна?
3. Як автор оцінює вчинок батька Петрика?  Як нам можна його оцінити? А як оцінюєте  ви?
4. Як, на вашу думку, мав діяти батько, щоб повернути синові радість життя?
5. Чим оповідання актуальне у наш час?
6. Чому автор назвав оповідання «Злодій», хто ним є насправді?

В. ЮНОША. На ювілейному вечорі. Українські письменники XX століття. Хрестоматія. I частина, Дніпропетровськ, Дніпрокнига, 2010. Стор. 201-205.

Мотивація вивчення творчості В. Юноші:
-          забезпечити вплив на формування належного рівня  освіченості шкільної молоді;
-     утвердити переконання: Тарас Григорович Шевчекно – Великий   Українець;
-          виявляти дух, що формує націю;
-          вчити бути своїм серед своїх;
-          поглиблювати усвідомлення, що удосконалювати себе потрібно навчитися.
Цілевизначення уроку:
-          виховання рис національного українського характеру, свідомості;
-          інтерпретувати й оцінювати прочитане, знаходити відповіді на питання, які є вічними;
-          синтезувати прочитане, щоб помічати в художньому образі деталі й уявляти себе
      «всередині» описаної письменником картини;
-     виховувати волю, впливати на збагачення життєвого досвіду, поглиблювати потребу читати твори українських письменників рідного краю.

Питання до тексту
1. Як жителі Катеринослава вшановували ювілейну дату: 100 років від дня народження Тараса Григоровича Шевченка?
2. Як була прикрашена сцена Англійського клубу? Про що це свідчило?
3. Хто головував на урочистостях?
4. Якого змісту була промова професора Терпигорєва?
5. Якою мовою виголошував промову професор Яворницький? Що було головним у ній?
6. Хто був третім доповідачем? Яким був зміст його промови?
7. Як публіка слухала доповідачів? Сформулюйте власне твердження.

Проблемне питання
1. Що зробити для того, щоб знання життя і творчості геніального сина України Тараса Григоровича Шевченка стали дієвими у житті кожного українця?

Питання для роздумів
1. Чому промова професора Терпигорєва була першою, але занадто загальною й короткою?
2. Чим суттєво відрізнялася промова Яворницького від промови Бикова?
3. Чому автор статті зауважує, що в рефераті професора Яворницького «…дещо було і таке, з чим погодитися трудно»? Про що це свідчить?

10 КЛАС

СЕРГІЙ БУРЛАКОВ. Відчини мені слово, Вітчизно! Сумлінню. Хліб моєї матері.  «Будувати себе – найважче …». Рідне слово. «Розпитай у птиць про небо …». Однолітку. Морозяна байдужість. Виживання. І запитати стиха. «Я починаюсь з отчої землі ...». Під козацьким небом. Кільчень моя. Альма-Матер. Українські письменники XX століття. Хрестоматія. I частина, Дніпропетровськ, Дніпрокнига, 2010. Стор. 579 – 585.

Мотивація вивчення творчості С. Бурлакова:
-          допомагати творчому самовираженню читача-реципієнта;
-          сприяти розкриттю світів, які засвічені в людині (в тобі), викликати бажання випробовувати свої сили у творчості;
-          вчити комбінувати прочитане з метою удосконалення вміння підтверджувати думку (Наприклад. Гідність не пада на коліна);
-    удосконалювати вміння висловлювати міркування щодо ролі поезії в житті людини,
      суспільства, знаходити джерела поезії, що впливають на роздуми сенсу життя.
 Цілевизначення уроку:
-          визначати реалізовані творчі здібності поета краю;
-           розвивати самостійність мислення, окриленість думки;
-          активізувати суспільно-ціннісні орієнтири через естетико-літературознавчі категорії;

Відчини мені слово, Вітчизно! Сумлінню. Хліб моєї матері.  «Будувати себе –
найважче …». Рідне слово. «Розпитай у птиць про небо …» . Однолітку
Питання до текстів
1. На основі прочитаного визначте, у чому виявляється чіткість громадянської позиції автора.
2. Як автор розуміє багатогранні стосунки між людьми? Як ви розумієте їх? Про що це свідчить?

Проблемне питання
1. Як підтвердити, що ліричний герой поезій впевнений у перемозі добра і благородства? Аргументуйте вашу думку читанням відповідних поезій.

Питання для роздумів
1.Чи маєте ви громадянську позицію? У чому вона виявляється?  Порівняйте її з громадянською позицією автора прочитаних поезій.

Морозяна байдужість. Виживання. І запитати стиха. «Я починаюсь з отчої землі ...
Під козацьким небом. Кільчень моя. Альма-Матер

Питання до текстів
 1. Прочитайте поезії і зробіть висновок: у яких із них говориться про людську гідність, честь, любов до отчого краю, до знань,  у яких - про роль рідної мови у становленні особи, формуванні національного характеру.

Проблемне питання
1. Як у сучасному житті можна підтримувати звязок поколінь, який так хвилює автора?

Питання для роздумів
1. Чому відчуття і збереження  зв’язку поколінь є невід’ємними у житті?
2. Хто може бути потенційним опонентом ліричного героя. Чому?

                       
ВІКТОР САВЧЕНКО. Монолог над безоднею. Даруймо усмішки. Українські письменники XX століття. Хрестоматія. I частина, Дніпропетровськ, Дніпрокнига, 2010. Стор. 586 – 604.

Мотивація вивчення творчості В. Савченка:
-          поглиблювати розуміння, що власна діяльність не повинна шкодити іншим;
-          вчити мріяти, з цікавістю дивитися у майбутнє;
-          аналізувати  життєві події з метою передбачення майбутнього;
-     читати фантастичні твори і збагачувати власний досвід.
 Цілевизначення уроку:
-          використання прочитаного з метою виявлення хибних почуттів, які часто  беруть гору над істиними, справедливими;
-          уміння самооцінювати рівень усвідомлення естетичних цінностей, що розвивають людяність, здатність відчувати навколишнє середовище, інтуїтивно ухвалювати рішення;
-    вчитися відкривати  світи творчості.

Монолог над безоднею
Питання до тексту
1. Які морально-етичні проблеми виникли на шляху Віктора Степановича?
2. Над вирішенням якого складного завдання працюють вчені-біологи?

Проблемне питання
1. Як можуть розвиватися подальші події повісті? Звірте свій прогноз, прочитавши повість до кінця.

Питання для роздумів
1.У чому можна погодитися з думкою Оксани щодо сенсу кохання, а в чому – ні?

Даруймо усмішки
Питання до тексту
1. Про які наукові відкриття дізнаємося з оповідання?

Проблемне питання
1. Як передбачити власну діяльність, вчинки, які б не нашкодили іншим?

Питання для роздумів
1. Чому оповідання науково-фантастичне?
2. Простежте за думкою автора й зробіть припущення, від чого залежить подальша доля винаходу вчених. Як автор переконує нас у цьому?
3. З якими творами письменників краю перегукується оповідання «Ночівля в КарбонІ»? Про що це говорить?
4. Що спільного між фантазією і реальністю? За яких умов світ фантазії може стати реальністю?

ЛЕСЯ СТЕПОВИЧКА. Якого кольору Оріль. Орільський мотив. «Цікавий місяць на колінцях низько ... ». «Свято Спаса Пречистого ... ». Недосконалість. Сонет 91. Українські письменники XX століття. Хрестоматія. I частина, Дніпропетровськ, Дніпрокнига, 2010. Стор. 615 – 619.

 Мотивація вивчення творчості Лесі Степовички:
-          виявити одвічні прагнення українців, уникнути які неможливо;
-     удосконалити вміння підготовки виступу на задану тему (Наприклад. Роль поезії у моєму   житті);
-          сформувати вміння складати колективне аргументоване міркування (Наприклад. Провідні мотиви поезій митців Придніпров’я).
 Цілевизначення уроку:
-          формувати філософію думки, істини буття;
-          відчувати лікувальні властивості поетичного слова;
-          вчитися уловлювати настрій митця, співставляти його зі своїм настроєм;
-          відтворювати пережите під час читання поезії;
-          удосконалювати вміння слухати відповіді інших, зіставляти їх зі своїми, брати участь у дискусії.

  Питання до текстів
  1. Поміркуйте, назви яких поетичних творів відповідають темі, а яких – ідеї.
  2. Прочитайте поезії без назв. Спробуйте дібрати до них назви за темою (ідеєю).
  3. Як автор розуміє поняття тихого щастя пречистих вод причастя Оріль-ріки?
  4. Чому, на думку автора, той, хто шанує «Пречисту хату, Пісню й рідну Мову», вже не заблудиться в житті? Чому підкреслені слова написані автором з великої літери?
  5. Хто у дитинстві найсильніше впливав на формування особи автора? Зробіть необхідний для себе висновок.
  6. Кожному властиво чимсь хвалитися. Яке почуття цінується усіма (й автором також) найбільше? Чи співпадає воно з вашим?
  7. Які слова неодноразово повторюються у поезіях? Чи можна було б уникнути їх? Як це характеризує автора?

Проблемне питання
1. Автор говорить, що український народ має одвічне прагнення, не стьмарене буденним світом. Чи можна стверджувати, що основою нашої державності є народні моральні цінності українців? Думку аргументуйте.

Питання для роздумів
  1. Якщо « ... ніщо не досконале на землі», то чи можна висловлювати впевненість у досконаленні душі?
  2. Чи можна удосконалювати вдосконалене?
  3. Якщо кожен має свої секрети розуміння певних кольорів, то які ваші секрети? Вони співпадають із думкою автора, чому?

11 клас

ОЛЕСЯ ОМЕЛЬЧЕНКО. «І хрущі, і сади, і травневі меди…». Скіфи. Святослав, або балада про Ненаситець. «Не затишно мені у власнім домі ...». Українські письменники XX століття. Хрестоматія. II частина, Дніпропетровськ, Дніпрокнига, 2010. Стор. 294 – 304.

Мотивація вивчення творчості Олесі Омельченко:
-          удосконалювати розуміння філософської таємничості поетичного слова, яке плекає батьківську віру, що дух і силу береже;
-          визначати життєствердні, життєздатні, морально-етичні мотиви поезій поетів рідного краю, їхню художню цінність;
-          досліджувати, чому люди схильні до слухання, читання і до написання поезій.
 Цілевизначення уроку:
-          розвивати уміння аргументовано й толерантно вести дискусію;
-          удосконалювати вміння працювати парами.

І хрущі, і сади, і травневі меди…:
Питання до тексту
1. Що хвилює ліричного героя?
2. Як ви розумієте рядки: «Заболять із віків на могилах хрести…»?

Проблемне питання
1. Автор стверджує, що народ може і мусить зрости, бо «пильно дивиться в очі нам вічність». Що саме можна зробити для добробуту рідного краю?

Питання для роздумів
1. Що означає бути корисним для країни, для когось, для себе? На основі прочитаного зробіть висновок, що корисного можете зробити ви для рідного краю, а отже, для країни і для себе.

Скіфи:
Питання до тексту
1. Визначте тему, основну думку поезії.
 2. Про які історичні події краю ми дізнаємося з поетичного твору? Як автор ставиться до них?

Проблемне питання
1. Як можна довести, що заклик автора відкрити свої вуста землі й розказати їй про древні рани є зверненням до сучасників, до нас?

Питання для роздумів
1. Яку роль, на вашу думку, може кожен із нас визначити собі «у храмі вічної
природи»? Для чого це потрібно?

Святослав, або балада про Ненаситець
Питання до тексту
1. Де відбувалися події, описані у поемі?
2. За яких обставин Батьківщина опинилася «в траурі Мадонни»?
3. Як ви розумієте рядки «Іди поспішно до джерел буття. Ми – одне ціле. Знай про це, Дитя!»?
4. У яких рядках поеми звучить піднесений настрій, впевненість автора у щасливому майбутньому українського народу»? Прокоментуйте їх.

Проблемне питання
1. Святослав, на його думку, багато зробив для свого народу і не отримав за це від нього подяки. Якими можуть бути винагороди керманичу держави за його корисні справи?

Питання для роздумів
1.Чому (на думку автора, на ваш погляд) наш народ за часів Святослава називався «сонцепоклонником»?
2. Автора бентежить, що замовкли віки і « Ненаситець занімів на час». Яка ваша думка з приводу цього?

«Не затишно мені у власнім домі .... »
Питання до тексту
1. Хто такі «нові вкраїнці»? Чому вони тривожать автора?
2. Чому ліричному герою «незатишно у власнім домі»?
3. Що для автора є «власний дім»?

Проблемні питання
1. Як потрібно жити і діяти, щоб «хтось інший» не гнув «наші спини»?
2. Як потрібно жити, яку громадянську позицію обирати, щоб було затишно у власнім домі?

Питання для роздумів
1. У чому, на ваш погляд, актуальність лейтмотиву поезії?

СЕРГІЙ  ЗАВГОРОДНІЙ. Чи заграє цитра,  оповідання-спогад. Українські письменники XX століття. Хрестоматія. II частина, Дніпропетровськ, Дніпрокнига, 2010. Стор. 306 – 315.

Мотивація вивчення творчості С. Завгороднього:
-          удосконалювати діалогічні уміння спілкування з текстом, його автором;
-          шукати, берегти й розвивати себе як особу;
-          обмінюватися читацькими вміннями, навичками.
 Цілевизначення:
-          формувати власну думку про порушені проблеми, мотиви оповідання-спогаду, вчити замислюватися над змістом мудрості земної;
-          вчити самовиражатися, виявляти позитивні риси характеру;
-          поглибити значення виразного читання для глибокого розуміння твору.

Питання до тексту
1.  Які проблеми ветеранів Другої світової війни хвилюють автора?
2. Про що згадують фронтові друзі?
3. Якими були найпотаємніші почуття солдата у години фронтового життя?

Проблемне питання
1. Яким чином  у нашому краї можна покращити піклування про ветеранів Другої світової війни?

Питання для роздумів
1. Якою ви уявляєте молодість ветеранів Другої світової війни?
2. Що хвилює автора у спогадах фронтових друзів? Чим вони схвилювали вас?
3. Проведіть літературну паралель між оповіданням Сергія Завгороднього «Чи заграє цитра» і романом Олеся Гончара «Прапороносці». Порівняйте красу вірності героїв обох творів. Який висновок потрібно зробити для себе?
4. Як ви розумієте назву оповідання «Чи заграє цитра»?
5. Що, на вашу думку, більш значуще у житті – трактор чи цитра?

МИКОЛА КАРПЛЮК. Щоденник з голубим конвертом. В бурю. Хрестоматія. II частина, Дніпропетровськ, Дніпрокнига, 2010. Стор. 306 – 315.

Мотивація вивчення творчості М. Карплюка:
-          удосконалювати уяву учня з метою стимулювання його вольової сфери;
-          переконувати, що бажання бути корисним суспільству, оточуючим - ментальна особливість українця;
-          спонукати до читання  книг - засобу пізнання інших людей, інших характерів.
Цілевизначення уроку:
-          розпізнавати ваговиті цінності моралі, етики, що роблять людину душевно багатою і щедрою на добро, порядність, чесність, здатність до милосердя і співпереживання.

Щоденник з голубим конвертом
Питання до тексту
1. Про що згадували Ганка, Ілько та Катя, їдучи з польовим госпіталем по чужій землі?
2. Якою була молодь далеких воєнних років?
3. Якими були стосунки молодого командира з літніми бійцями?
4. Як Алферов рятував невідомого йому хлопчика?
5. Які думки втішали молодого сержанта, коли  відчував, що сили залишають його?

Проблемне питання
1. Як можна сучасній молоді наслідувати ровесників воєнних років минулого століття?

Питання для роздумів
1. Як можна оцінити стосунки молодого командира Алферова з літніми бійцями?
2. Чим нагадують бійці оповідання «Щоденник з голубим конвертом»
вінницьких і подільських колгоспників із роману Олеся Гончара «Прапороносці»?
3. Які риси характеру проявилися у Алферова під час рятування невідомого хлопчика? У чому їхня цінність?

 В бурю
Питання до тексту
1. Як у дитинстві Васі та Наталі гартувалися воля й сміливість?
2. Чому, знаючи про смертельну небезпеку, Вася кинувся в Дніпро лагодити кабель?

Проблемне питання
1. Як може молодь виявляти героїзм у мирні роки? Наведіть приклади.

Питання для роздумів
1. Герої оповідання М. Карплюка «В бурю» й герої О. Довженка «Поема про море» мають багато спільного. Порівняйте і зробіть висновки про життя і діяльність  людей старшого покоління нашого краю.
2. Яке враження й чому викликає у вас опис спокійного Дніпра і ніби розгніваного в бурю?
3. Назва оповідання відповідає темі чи основній думці?
4. Чому оповідання так назване автором? Яку назву запропонували б ви?


12 клас

ГЕОРГІЙ ЛЮЛЬКО.  Пролог. Я - приточилянин. Цикл «Триптих болю». Василькові очі. Хрестоматія. II частина, Дніпропетровськ, Дніпрокнига, 2010. Стор. 3697 - 712.

Мотивація вивчення творчості Г. Люлька :
-          удосконалювати вміння інтерактивного спілкування (обмінюватися досвідом, читацькими уміннями й навичками толерантно ставитися до чиїх-небудь думок, поглядів);
-          сприяти внутрішній досконалості - призначенні кожного;
-          вчити читати, робити висновки з прочитаного, бачити шляхи уникнення дисонансу  з метою досягнення гармонії в житті;
-          впливати на гартування сили волі, шукати за допомогою наполегливої  праці шляхи подолання життєвих проблем.
 Цілевизначення уроку:
-          вчити визначати читача твору;
-          вчити логічно підсумовувавати, чим можна увічнити своє життя.

Пролог
  Питання до тексту
1.Чому схилилася в журбі старенька хата?
2.Чому ліричний герой відчуває «відчуження до всього, що дзвеніло ясно-блакитним високосним днем»?
3. Про що мріє ліричний герой?

Проблемне питання
1. Як можна, «залишивши батьків назавжди й степ», пронести «свою трояндну душу до обріїв, де щастя сіл зросте»?

Питання для роздумів
1.  Як можна пояснити назву поезії?

Я - приточилянин (конспект автобіографічного роману):
Питання до тексту
1.  Де і чому автор почувається найщасливішим?
2. Яким у нашій уяві автор відтворює  повоєнне життя й настрій людей Павлоградського краю?
3. У чому щастя головного героя?
4. Які риси національного характеру українців вимальовуються перед читачами?

Проблемне питання
1. Як можна зберегти духовність і не знищити душу?

Питання для роздумів
1. Які чинники впливають на духовність? Що може знищити душу?
2. У чому негативний зворотний звязок сучасного прогресу нашого краю?
3. Які висновки потрібно зробити з прочитаного?

«Триптих болю»,  цикл
Син людський,  Поля вороні
Питання до текстів
1. Чому, «шукаючи розраду», ліричний герой «біль нечуваний знайшов»?
2. Чим його «розрада» обернулася для рідних?
3. Чим «розрада» обернулася для ліричного героя? Чому у нього «втік шлях із-під ніг»?

Проблемне питання
1. Як можна уникнути подібного й утриматися на шляху життя?

Питання для роздумів
1. Чи можна виправдовувати або засуджувати людину, яка опиняється у схожих ситуаціях?

Пошуки сенсу (Україномовний переклад для рок-групи «Зеркала»)
Питання до тексту
1. Яка біда спіткала ліричного героя?
2. Що надзвичайно  бентежить його? 
3. Кого звинувачує герой у своїх бідах?
4. Як сни підказують читачеві його мрії?

Проблемне питання
1. Як не потрапити в подібну «площину»?

Питання для роздумів
1. Ми погоджуємося, у тому, що сталося з ліричним героєм, мало його провини?

 Василькові очі 
Питання до тексту
 1. Що про життя підлітка-інваліда розповів нам автор оповідання?
 2. Якою була сестра Василька?
 3. Прокоментуйте епізод, у якому найбільш повно розкривається доброта Зіни.



Проблемне питання
 1. Що потрібно робити, щоб люди з вадами здоровя не відчували себе ущемленими в суспільстві?

Питання для роздумів
1. Що переживає автор, малюючи портрет Василька? Які почуття виникають у вас? Чому?
2. Чи можна з прочитаного уявити, як влада ставилася до інвалідів війни?

НАДІЯ ТУБАЛЬЦЕВА. Характерник. Біла хустина.  Хрестоматія. II частина, Дніпропетровськ, Дніпрокнига, 2010. Стор. 712 – 762.

Мотивація вивчення творчості Н. Тубальцевої:
-          поглибити знання, що формують свідомість українців (на прикладах української літератури, історії України);
-          удосконалювати навички висловлення  особистої думки й уміння брати до уваги варіанти думок інших;
-          вчитися чути спів духу предків;
-          впливати на життєрозуміння, переконання, ідеали;
-           формувати стійкий інтерес до літератури рідного краю - вагомого духовного спадку українського народу.

 Цілевизначення уроку:
     -      відповідати на питання, що є вічними;
-          відстоювати життєву позицію, опираючись на конкретний твір української літератури рідного краю.

Характерник, кінодрама:
Питання до тексту
1. З якими історичними подіями краю знайомить нас автор?
2. Як в образі Івана Сірка відтворена ментальність українського народу?
3. Яка причина знищення тумів?
4. Про що мріяли Кривоніс і Сірко?
5. Що пропонував Сірко Кривоносу?
6. У чому вбачав Сірко роль війська Запорозького?
7. Чому слава про Сірка летіла попереду нього?
8. Якою була зустріч Івана Мазепи з Іваном Сірком? Перекажіть і прокоментуйте цей епізод.
9. Чи всі з оточення Сірка були однаково відверті з ним і доброзичливі?
10. За чим сумував Іван Сірко?

Проблемне питання
1. Як жити, щоб великі й малі справи в Україні не закінчувалися поразками?

Питання для роздумів
1. Чим, на вашу думку, пояснюється жорстокість запорожців у ставленні до татар? Як подібне пояснюється у підручниках історії? З чим ви погоджуєтеся, а у чому сумніваєтеся?
2. Чи щирим було ставлення Сірка до Валіде? Чому вони не побралися?
3. Чому, на думку Кривоноса, великі справи в Україні завжди закінчувалися поразками?
    Яка ваша думка?
4. У чому Сірка можна вважати далекоглядним?
5. Які підстави були у Сірка вважати, що в Україні не було щасливих сімей?
6. Яких рис характеру Івана Сірка не вистачає сучасним політикам в Україні?

Біла хустина
Питання до тексту
  1. Яка трагічна подія долі українського народу відтворена автором?
  2. Чому оповідання має таку назву?
  3. Яка художня деталь свідчить про любов Лілі до свої братів?
  4. З новелами якого письменника – класика української літератури можна провести літературну паралель? Чому?

Проблемне питання
1. Як гідно поводити себе в часи, коли горе народу стає горем кожного його представника?

Питання для роздумів
1. Чи мала рацію Василина, коли подумала, що чуже горе нікому не потрібне, бо у кожного є своє?


МИКОЛА САРМА - СОКОЛОВСЬКИЙ. Кушпила. Хрестоматія. II частина, Дніпропетровськ, Дніпрокнига, 2010. Стор.762 - 776.

Мотивація вивчення творчості М. Сарми-Соколовського:
-          поглиблювати знання про долю українського народу;
-          удосконалювати уміння вести інтерактивний діалог (обговорення теми життєвого шляху людини у Другій світовій війні; використання зразків літературно-мистецького матеріалу, репродукцій, картин, ілюстрацій);
-          виховувати житєвий оптимізм, вчитися перевтілювати свої болі на добро і волю;
-          розвивати читацькі інтереси.
 Цілевизначення уроку:
-          формувати вміння сприймати літературний твір як явище мистецтва слова;
-          удосконалювати вміння визначати тему й ідею, ураховуючи думку автора твору.


Питання до тексту
1. Як молодь України зустріла початок Другої світової війни?
2. Які почуття до Надійки проніс через усю війну лейтенант Микола?
3. Як автор описує жорстокість фашистів до молодої жінки-матері?

Проблемні питання
1. Як можна любити Україну?
2. Як можна берегти мирне життя?


Питання для роздумів
1. Що спільного у повісті Миколи Сарми-Соколовського «Кушпила» і романі Олеся Гончара «Людина і зброя»?
2. Що таке краса вірності? Як її розуміли письменники краю, як розумієте ви?
3. Як повязані спогади лейтенанта Миколи про смерть Сашка і звістка про загибель Надійки?

ДОДАТКИ

                                                            9 клас
Ігрові проекти
1. Плетениця правил спілкування дітей з батьками, батьків із дітьми відповідно до норм національного українського менталітету.
2. Реклама книжки за твором В. Юноші «На ювілейному вечорі».
3. Сценарій шкільної літературної вистави за твором Т. Сулими-Бичихіної «Катеринославські публіцистки».
4. Розповідь про селище без гульбищ і пияцтва у творі Т. Сулими-Бичихіної «Катеринославські публіцистки».
5. Вітаїстичний мотив продовження оповідання П. Темченка «Злодій».

                                                        10 клас
                                         Дослідницькі проекти
1. Героїзм українського народу у Другій світовій війні (спецвипуск шкільного літературного альманаху).
2. Творча палітра і громадянська позиція українських поетів краю
XX століття.
3. Художнє навантаження слова в поезіях С. Бурлакова.
 4. Якого кольору Оріль (збірочка ілюстративного матеріалу до поезії Лесі Степовички «Якого кольору Оріль»).
5. Будувати себе – найважче (сценарій літературної композиції).

                                                                        11 клас
                                                          Інформаційні проекти
1. Життєві факти С. Завгороднього і М. Карплюка, які допомагають осмислити їхню особистість (добірник).
2. Творча палітра В. Савченка.
3. Мапа подорожі літературного героя за поемою Олесі Омельченко «Святослав, або  балада про Ненаситець».
4. Ідейно-естетичний ідеал М. Сарми-Соколовського.
5. Цінність творчості українських письменників краю XX століття.

                                                                         12 клас
                                                                Творчі проекти
1. Я – дослідник мови поезій Г. Люлька (Я  - лінгвіст).
2. Переклад поезії С. Бурлакова «Хліб моєї матері» (Я – перекладач).
3. Кольорові асоціації прочитання поезій Лесі Степовички (Я – художник).
4. Мандрівка з улюбленим героєм конспекту автобіографічного роману
Г. Люлька «Я – приточилянин» (Я – режисер).
5. Життя і кохання – вічні.

                                                                9 – 11, 12 класи
                                                                 Теми фанфіків
1. Інтелект – складова успіху (на основі твору-канону В. Юноші «На ювілейному вечорі»).
2.  Допомога другові (драбл на основі твору-канону П. Темченка «Злодій»).
3.Грає цитра (сиквел на основі твору-канону С. Завгороднього «Чи заграє цитра»).
4. Сила любові (кросовер  на основі одночасного використання творів-канонів Г. Люлька
 « Василькові очі» та М. Сарми-Соколовського «Кушпила»).
5. Обмін емоціями, переживаннями, спричиненими повістю М. Сарми-Соколовського «Кушпила»).


Цитати з творів українських письменників рідного краю, рекомендовані  для запамятовування, створення власних (колективних) висловлювань, міркувань

1. Життя прожити - не зіграти в шахи,
як  мовиться, не поле перейти (М. Миколаєнко).
2. Не переводиться козацький рід
у вічній і безсмертній Україні (М. Миколаєнко).
3. Бажаєш людям освітити шлях-
не лай імлу,
а запали свічу (М. Миколаєнко).
4. Шевченко - поет не тільки український, не тільки словянський, а світовий (В. Юноша).
5. Шевченко - співець народної людяності (В. Юноша).
6. Шевченко- геніальний парост народного коріння (В. Юноша).
7. Розпитай в самого себе…(С. Бурлаков).
8. Я починаюсь з отчої землі…(С. Бурлаков).
9. ... слово Богданове в сонці іскрилось …(С. Бурлаков).
10. Це велике мистецтво -
   Себе будувати
   З нелегкої матерії світу (С. Бурлаков).
11. Без Слова рідного душа
     Самотня, як пустиня (С. Бурлаков).
12. Без Слова рідного земля - як без батьків дитина (С. Бурлаков).
13. Що значить виквіт почуття (Леся Степовичка).
14. Дідівська хато, ти - моя колиско,
     любови неповторний дивосвіт…(Леся Степовичка).
15. Пречиста Хато, Пісне й рідна Мово!
     Хто має вас, той вже не загубивсь (Леся Степовичка).
16. В солодкій пісні кисла рима є (Леся Степовичка).
17. О Дніпре, будь! Народе, будь, рости,
     хоч ланцюги й до тіла приросли! (Олеся Омельченко).      
18. Я вмиюся ще трунком матіоли! (Г. Люлько).
19. Я хвіртку прочиню у світ бузку! (Г. Люлько).
20. Що відбувається в космосі людських душ? (Г. Люлько).
21. Знищується природа - знищується душа (Г. Люлько).
22. На палітрі моєї уяви…(М. Сарма-Соколовський).
23. Хіба не в наших жилах бурує кров героїв: Сагайдачного, Богуна,
Сірка? (М. Сарма-Соколовський).
24. Жадібно п’ю згадку. Захлинаюся вже! (М. Сарма-Соколовський).
25. …воскресає дух мого народу, - сліпучий і безсмертний, наче
Фенікс-птах (М. Сарма-Соколовський).


























               





               

 

Комментариев нет:

Отправить комментарий