Робота з обдарованими дітьми





Завдання з української мови 



Завдання I (шкільного) етапу

Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика

 (для учнів 6-го класу)

1.Напишіть твір-роздум   на тему «Книга в моєму житті»

                                                                                                               12 балів
2. У мові  відбилася  мудрість  усього народу. У ній стільки порівнянь, цікавих висловів. За допомогою кількох слів можна дати характеристику будь-кому. Поміркуйте, про яких людей так кажуть, і запишіть відповіді.
       Меле язиком, як лисиця хвостом - ….;
       Кричить, як ворона - …;
       Хуткий, як ведмідь за горобцями - …;
       Працює, як кіт на печі - …;
                                                                                                                                               8 балів
1.   Доберіть слова для опису  зовнішності  вашої подруги ( друга).
      Обличчя - …
      Посмішка - …
      Руки - …
      Статура - …
      Душа - …
                                                                                                                                              5 балів                                                                
2.   Від кожної  пари  слів способом складання  утворіть нове слово.
Любити, правда; робити, хліб; три, кут; народний, пісня; п'ятнадцять, рік; сільський, господарство; дзвінкий, голос; український, англійський; лівий, берег ;жовтий, блакитний; життя, радість; Чорне, море.
                                                                                                                                12 балів
3.   До поданих слів  дібрати антоніми.
Атака, більшість, бруд, весняний, відгадка, корисний, кінець, мінус, повага, проти, смуток, чужий.
                                                                                                                                12 балів
6. Складіть і запишіть із поданих слів прислів’я. Підкресліть головні члени речення. 
Скільки, стільки, ти, знаєш, разів, мов, людина.
Лине, серця, до, а, не, слово, стріла.
Хліб, а, слово, на, обід, бережи, на, відповідь.
Говори, слухай, думай, а, мало, багато, ще, більше.
Словом, за, кишеню, у, не, полізе.
Не, випустиш, спіймаєш, не, слово, горобець.


Завдання I (шкільного) етапу
                   Українська мова
 (для учнів 8-го класу)
І. Поміркуй і пофантазуй!
За поданим  початком напиши міні-твір за темою  «До батька по розум».
Повага до старших, до батьків вважалась у народі рисою, притаманною кожній порядній вихованій людині. Навчаючи дітей поважати старших, розповідали їм різні повчальні історії,  казки.
12 б.
ІІ. Запишіть правильно подані слова.
Будь/що/будь, з/діда/прадіда, до/тепер, до/побачення, пів/яхти, пів/острів, пів/Ковалівки, по/батьківськи, по/моєму, сто/сімдесяти/мільйонний, на/весні, в/цілому, день/другий, на/жаль, кінець/кінцем, зроду/віку.
6 б.
ІІІ. Передайте одним словом значення поданих фразеологізмів.
  Запахло смаленим, вітер у голові, сім п’ятниць на тиждень, гайки закрутити, допекти до живого, з відкритим серцем, узяти втямки, хоч око вийми, шкірити зуби, знайти спільну мову, з одного маху, на сміх брати.
6 б.
ІV. Запишіть словосполучення, узгодивши числівники з іменниками.
  П’ятсот тридцять три (стілець), дев’яносто п’ять (гривня), семеро (студент), двоє (киянин), обидва (брат), третина (читач), багато (виборець), одна шоста (аркуш), три й одна п’ята (метр), двоє (вікно), чотири з половиною (відсоток), тисяча (примірник).                                                                                                                                                                                                                                                                                           
6 б


Українська література
8 клас
І. Дайте коротку відповідь. (10б.)
1. Як називали найвідомішого українського кобзаря Остапа Вересая ? Запишіть не менше 3 перифраз.1б.
2. Розкрийте символічне значення сну князя Святослава («Слово о полку Ігоревім») 1б.
3. Із якими тваринами автор «Слова …» порівнює таких персонажів:
Бояна, Всеволода, Ярославну, князя Ігоря, Овлура?1б.
4.«Слово о полку Ігоревім» у музиці й живописі.2б.
Назвіть найвідоміші музичні твори.
Назвіть художників-ілюстраторів слова.

5.     Чим думи відрізняються від історичних пісень? Назвіть не менше 3 відмінностей.1б.

6.     Наведіть приклади образу-персонажа, образу-символу, образу-пейзажу.3б.

7.     До якого різновиду дум належить «Буря на Чорному морі»?1б.

ІІ. Напишіть твір на одну із запропонованих тем.
1.У піснях історія мого народу.
2. «От де, люди, наша слава, слава України!».

12 балів

Математичні задачки
Виконай дії, утвори і запиши слово
 КІТ - І + О + И + ГОРОХ - Х + ШАПКА - АПКА + О + КРІТ - РІТ =
 ПОПІЛ - ІЛ + Е + Л + ЮШКА =
 МУХА - ХА + РАК - К + ЧАШКА - ЧА =
 МИЛО - ЛО + СЛИВА - ВА + ОЛІВЕЦЬ - ОЛІ =
ГОДИНА - ИНА + ХЛІБ - Х - Л - Б + В + КРИНИЦЯ - КРИ =
КОЛОСОК - ОСОК + КРИСА - КР - А + СОЙКА - СОЙ =                 САРАЙ - СА + ДУША - ША + КРИГА - КРИ =
 СМЕРЕКА - С - КА + ЖИТТЯ - ТТЯ + ВОЛОГА - ЛОГА =
ПЕРО - О + УКАЗ - З + КНИГАРНЯ - КНИГА =

ВОЛОШКА - ЛОШКА + ДИВАН - ВАН + КРИНИЧКА - КРИНИ =             ЛИСТОНОША - НОША + СНІГОПАД - СНІГО =
КВАРТИРА - РТИРА + СОНЦЕ - НЦЕ + ЛЯДА - ДА =
ХЛОПАВКА - АВКА + ЧИСТЮЛЯ - СТЮЛЯ + КОМАР - ОМАР =             СПІВАК - К + ВІНОЧКИ - ВІ =

ТРИВОГА - ВОГА + ЗУБИЛО - ИЛО =
ШЕВЧЕНКО - Ч - НКО + ЛЮТИЙ - ТИЙ + РАМА - МА =             ШИПИ - И + ШИШКА - ШКА + МАЛИНА - МАЛИ =

САДИ - ДИ + ДІВЧИНА - ЧИНА + ЗАСТУПНИК - ЗАСТУП =            МОРОЗЕЦЬ - ЕЦЬ + НИВА - Н - ВА + ВОЛЯ - ЛЯ =

                                                                                                 
Мовознавчі задачі 

 ТРИ ХЛОПЦІ
Два учні , Василь та Мишко , зустріли свого старшого   друга Андрія , якого давно не бачили : Андрій закінчив школу два роки тому і пішов працювати на завод.
 Василь запитав Андрія : «Як ти вчишся ?» .А Мишко запитав так : « Як , ти вчишся ?»
  Хто з двох учнів не знав , що Андрій не лише працює,  а й вчиться ? Який може бути граматичний доказ відповіді на цю задачу?

          КОЛИ ТРОЯНДИ І СОНЯШНИКИ
     МОЖУТЬ СТАТИ ДЕРЕВАМИ ?

   Один жартівник написав у листі своєму другові : «У нас у селі багато дерев : троянд , соняшників».А друг не зрозумів жарту і в своїй відповіді обвинуватив автора листа в неуцтві .
   Яка граматична ( пунктуаційна ) основа цього жарту «неука» .
  Як треба було правильно поставити розділові знаки в цьому реченні ?

ХТО ЩО ВИВЧАЄ ?

   «Всі речовини доводять : вчені складаються з атомів» , - таке речення  написав той же жартівник .
   Як треба правильно поставити розділові знаки в цьому реченні , щоб вчені займались вивченням речовин , а не навпаки ? Яке складнопідрядне речення буде синонімічним за значенням наведеному реченню , коли в ньому правильно поставити розділові знаки ?

ЯКЕ ЦЕ ЗВЕРТАННЯ ?
У своїй патріотичній поемі « Євшан – зілля» поет М.К Вороний звертався зі словами любові до рідної України .Яке це звертання з двох слів – іменника в кличному відмінку і прикметника – якщо синонім іменника в ньому – мати , ненька , неня ,а прикметника – мила (звертання супроводжуються великим почуттям) ?
 Вікторина з мови

1.  Як можна відрізати без ножа?
2. Які букви не вживаються на початку слова ?
3.Якого роду іменники замазура, соня, кривляка?
4.Які ви знаєте прикметники на означення різних відтінків червоного кольору?
5.Які шість прислівників можна утворити від іменника верх?
6.Який найдавніший розділовий знак?
7.Що означає термін фонема?
8.Звідки походить назва розділового знаку – тире?
9. Яке стійке словосполучення в російській мові відповідає стійкому словосполученню “ брати участь ”?
10.Поети якої течії початку XX століття безуспішно намагалися закликати до знищення розділових знаків?
11. Чому письмове приладдя називалося ПЕРОМ ?
12.Які ви знаєте географічні назви, до складу яких входить якісний прикметник, що означає колір?
 Гра «З букв одного слова»
Написати якомога більше слів з букв одного слова
Ведмідь -
Демонстрація  -
Екскурсія -
Жайворонок -
Шоколад  -
Колекція -
Компас  -
Кукурудза -
Республіка  -
Сантиметр -
Хвилина  -
Трамвай  -
Левада  -
Радіо   -


Морфологічні шаради
1.           Префікс із слова проїзд, корінь із слова лісник, суфікс із слова каток.

2.           Префікс і корінь із слова проводир, суфікс і закінчення із слова коробка.

3.           Префікс із слова побудова, корінь із слова купити, суфікс і закінчення із слова печатка.

4.           Префікс із слова відпустка, корінь із слова загадка, суфікс і закінчення із слова виставка.

5.           Префікс із слова прибув, корінь із слова кордони, суфікс із слова керівник.

Цікаві завдання до уроків української мови

Мовна гра «Анаграми»
- Переставляючи букви у словах, утворіть нові слова.
Аврал – (лавра)


Автор-( товар)
Арфа – (Куба)
Антон –(тонна)
Артек – (катер)
Банка –(кабан)
Баня-(баян)
Баку – (Куба)
Кіно – (коні)
Літо – (тіло)
Марш – (шрам)
Мета – (тема)
Маяк –( ямка)
Варта –(трава)
Вобла –(обвал)
Слово - ( волос)
Газон – (загон)
Фарш – (шарф)
Масло – (смола)
Повар – (право)
Силач –(число)



Фразеологічні звороти
Бачить наскрізь – добре знати, уміти розпізнавати чиїсь думки, наміри, бажання.
Бити себе в груди – переконувати у чомусь, гаряче запевняти.
Взяти себе в руки – стати зібраним, цілеспрямованим, рішучим.
Ведмідь на вухо наступив – відсутність музичного слуху.
Вкласти душу – здійснити що – не будь з великою любов’ю.
Втерти носа – довести свою перевагу над будь – ким.
Гострий на язик – про людей, здатних дотепно і влучно говорити.
Грати першу скрипку – бути головним у якій  - не будь грі.
Гризти граніт наук – наполегливо оволодівати знаннями.
Давати волю язику – дозволяти собі говорити зайве.
Друге дихання – новий прилив сил.
Ждати у моря погоди – даремно на щось розраховувати, сподіватися.
 Жити чужим розумом – дотримуватись чужих поглядів, і правил.
Заварити кашу – затіяти щось дуже складне з неприємними наслідками.
Знайти спільну мову – порозумітися з  ким – не будь.
Іти в ногу – погоджувати з ким – не будь свої дії, погляди.
Їсти очима – невідривно, пильно дивитись на когось.
Йти на дно – зазнавати невдачі. Поразки в чому не будь.
Казка про білого бичка – щось вигадане, недійсне.
Крутити носом – вносити розлад, неспокій.
Купити кота в мішку –придбати що – не будь, не бачачи і не зазнаючи його якостей.
Кури засміють – опинитися в незручному, смішному становищі.
Ловив гав – був неуважним.
Ложка дьогтю – те, що псує якусь справу.
Майстер на всі справи – людина, яка вміє все робити.
Мати довгий язик – любити поговорити.
Мати куцу пам'ять – швидко забувати.
Мотати на вус – придивлятись, прислухатись до чого – небудь.
Наламати дров – наробити чогось безглуздого, необдуманого.
Намилити шию – покарати когось за якусь провину.
Обвести навколо пальця – спритно обдурити.
Оббивати пороги – постійно ходити, набридати.
Перегинати палицю – упадати в надмірні крайнощі.
Пійматися на гачок – занадто довірливо до чогось поставитись.
Поминати як звали – при того, хто безслідно зник.
Попасти пальцем в небо – сказати чи зробити що – небудь невлад.
Переливати з пустого в порожнє – повторювати те саме, вести пусті непотрібні розмови.
Розвісити вуха – з цікавістю уважно слухати когось.
Сім п’ятниць на тиждень – про тих, хто легко міняє своє рішення.

Антоніми української мови
 Білий – чорний, світлий – темний, літо – зима, осінь – весна, добро – зло, прямо – криво, сухий – мокрий, холодний – теплий, щастя – горе, сміх – плач, падати – вставати, гарний – поганий, ламати – ладнати, сила – слабість, свіжий – черствий, верх – низ, малий – великий, війна – мир, радіти – сумувати, радість – сум, успіх – невдача, правда – брехня, мороз – спека, твердий – м’який, свіжий – тухлий, ворог – друг, тихий – голосний, молодий – старий, яма – гора, наліво – направо, зліва – справа, мало – багато, солодкий – гіркий, солоний – прісний, міцний – кволий, здоровий – хворий, здоров’я  - хвороба, хитрий – щирий, вчений – неук, працьовитий – ледачий, старанний – недбалий, перемога – поразка, передовий – відсталий, сміливий – боягуз, скромний – нахабний, швидко – повільно, дорогий – дешевий, південь – північ, схід – захід, імпортний – експортний, щедрий – скупий, щедрість – скупість, шумний – тихий, жартома – всерйоз, широко – вузько, пошепки – вголос, хоробрий – боягуз, день – ніч, ранок – вечір, рано – пізно, згоджуватись – відмовлятись, розбудити – приспати, спрощувати – ускладнювати, розумний – дурний, посміхнутися – насупитися, помирати – відроджуватися, продовжити – вкоротити, збільшити – зменшити, повага – презирство, трагічний – комічний, товстий – худий, товстий – тонкий, талановитий – бездарний, ситий – голодний, щастя – горе, симпатія – антипатія,, свій – чужий, свобода – неволя, свобода – рабство, рум’яний – блідий, фантастичний – реальний, розлука – зустріч, радість – печаль, минулий – майбутній, противник – союзник, знайти – загубити, допомагати – заважати, купувати – продавати, перемога – поразка, плюс – мінус, передній – задній, перший – останній, гострий – тупий, нужденний – розкішний. Справжній – фальшивий.

Синоніми української мови
Бігати - гасати, ганяти, летіти.
Літак - аероплан, лайнер.
Бавитися -  гратися, розважатися, забавлятися.
Різнобарвний - багатобарвний, різнокольоровий, багатоколірний.
Хуртовина - віхола, метелиця, заметіль, хуга.
Відблиск - відсвіт, заграва.
Вартовий - сторож, караульний, охоронець.
Учитель - педагог, викладач.
Учень - школяр.
Будинок – дім, оселя.
Брудний -  замурзаний, заяложений, засмальцьований.
Робітник -  працівник, трудівник.
Хоробрий -  сміливий, безстрашний, відважний.
Гриміти -  гуркотіти, рокотати.
Криниця -  колодязь.
Курява - пил,  порох.
Тремтіти -  дрижати, труситися.
Тривога -  неспокій, переполох.
Дивовижний -  диковинний, чудернацький, дивоглядний.
Пильно -  зосереджено, важно,.
Раптово -  несподівано, зненацька.
Шлях -  путь, дорога.
Сирий -  вогкий, вологий, мокрий.
Жовтогарячий -  оранжевий, помаранчевий.
Приневолювати -  силувати, примушувати.
Відомий -  знаний, популярний.
Озирати -  оглядати, обдивлятися.
Правда -  істина.
Прегарний -  прекрасний, чудовий.
Хитрий -  підступний, лукавий.
Сміх -  регіт.
Смачний -  смаковитий, добрий,  лакомий.
Ввічливий -  привітний,  приязний, обхідливий,  люб’язний, чемний, делікатний.
Спека -  жара, духота, спекота.
Старанний -  ретельний, пильний, дбайливий.
Уважний - пильний, зосереджений.

Будова слова
Гра «Ланцюжок споріднених слів»  
Вчитель називає слово, а учні  ланцюжком називають споріднені до даного слова.  Виграє той ряд у якому найменше  помилок.
Вода – водичка, водяний. Водний, водорість, підводник, підводний, надводний, водогін, водомір, водолікарня.
Водити, водій, водіння, поводир, повід, повіддя, провід, відводити, доводити, заводити, підводити.

Гра «Хто швидше?»
Дібрати до названих п’ять споріднених слів
Земля – земельний, земляний, земелька, землиця, підземний, надземний.
Зелений – зелень, зеленка, зеленіти, зазеленіти, позеленів.
Золотий – золото, позолота, золотавий, позолотити, золотко, золотистий, позолочений.
Гриб - грибний, грибочок, грибниця, грибник, грибок.
Город – городній, городець, загородити,  городити, огорожа, перегородити.
Зима – зимонька, зимовий. Зимній, перезимувати, зимувати.
Яблуня – яблуневий, яблучко, яблучний.
Жовте – жовтіти, пожовтів, жовтневий. Жовток, пожовк.

Гра «Упіймай корінь»
Вчитель називає слова , а учням пропонується «впіймати» назвати корінь даних слів.
Упіймай корінь «ДОЩ»
Дощик, долото,  дощити, дорога, дощаний, задощило, догнати, дощик.
Упіймай корінь «РИБ»
Рибка, риба, рибалити, рис, рибалка, рити, риб’ячий. Рибина, рак, риска, рибальство.
Упіймай корінь «ДИМ»
Димний, дитина, диміти, диктант, дивно, диво, димовий, задимлений, дивак, доба, димок.
Упіймай корінь»ЛІК»
Лікар, ліхтар, лікарня, лікоть, лікарка, лінійка, ліпити, лікарювати.

Гра « Слово – корінь»
Учитель дає завдання написати десять слів, які складаються лише з кореня. Виграє той, хто швидко і правильно напише завдання.
Бик, бак, дах, лак, мак, жар, гриб, кіт, кріт, ліс, бук,дуб, сад, лак, кит, рік, мед, лад, лист, стіл, сир, жир, сип, син, лід, віл, лом, піч, річ, зір.

Гра «Аукціон спільнокореневих слів»
Вчитель називає слово, а діти добирають по черзі до нього спільнокореневі слова з різними префіксами. Виграє той учень. Після якого ніхто не добере жодного  спільнокореневого слова.
Їхати, переїхати, доїхати, приїхати, під’їхати, проїхати, від’їхати, виїхати, в’їхати, заїхати.
Бігти, прибігти, вибігти, перебігти, добігти, підбігти, побігти, збігти, відбігти.
Йти, перейти. Дійти, прийти, підійти, зійти, відійти. Вийти, увійти, зайти.
Малювати, домалювати, намалювати, перемалювати, змалювати, вималювати, підмалювати, замалювати, прималювати.
Носити зносити, виносити, переносити, заносити, підносити, наносити.

Гра «З букв одного слова»
Написати якомога більше слів з букв одного слова
Ведмідь (мед, дім, мідь, дід, від).
Демонстрація ( море, сад, сом, сон, дім, ніс, Мотря, міст, місто, рано, сім, сіно, сотня,сонце, сто, цар).
Екскурсія ( рік, сік, кір, сук, курс, якір).
Жайворонок ( край, ворон, жар, корова, корона, кров, кран, нова, пора, рак, район, рано, ранок).
Шоколад ( школа, шок, лад, док, кола, дошка).
Колекція ( колія, кілок, кіло).
Компас ( сом,  кома, коса, мак,сам, смак, оса).
Кукурудза ( курка, рука, руда, раз).
Республіка ( булка, суп, бік, лак, рік, сік, ліс, рак, рука, крупа, ріка, ріпа, село).
Сантиметр ( мир, метр, мати, сам, театр, мета, тема, риса, три, тир).
Хвилина ( лин, вила, нахил, лани, лави).
Трамвай ( вата, рама, Марта).
Левада( лев, вада, лава, вал).
Радіо ( рід, радо ,Іра).

Морфологічні шаради
Учитель називає слова, з частин яких треба створити нове слово. Наприклад, щоб створити слово посадка треба взяти  префікс з слова поїзд, корінь із слова садівник, суфікс і закінчення із слова поїздка.
Префікс із слова проїзд, корінь із слова лісник., суфікс із слова каток. (Пролісок).
Префікс  і корінь із слова проводир, суфікс і закінчення із слова коробка. (Проводка).
Префікс із слова побудова, корінь із слова купити, суфікс і закінчення із слова печатка. (Покупка).
Префікс із слова відпустка, корінь із слова загадка, суфікс і закінчення із слова виставка. (Відгадка).
Префікс із слова прибув, корінь із слова кордони, суфікс із слова керівник.(прикордонник).

Гра «Визнач рід»
 Учні поділяються на три команди: перша команда відшукує слова – іменники чоловічого роду, друга – іменники жіночого роду, а третя команда – іменники середнього роду.
Вчитель називає іменники . а команди визначають рід почутих іменників.


Гра « Провідміняй іменник»
Вчитель називає початкову форму іменника називний відмінок , наступний учень називає родовий відмінок даного іменника і т. д.


Гра « Придумай власні іменники»
Групам дається завдання: придумати власні іменники.
Імена людей;
Прізвища людей;
Клички тварин;
Назви міст;
Назви річок;
Назви вулиць;
Назви країн.

Гра «Відгадай за назвами  предмети»
Скляний ящик з водою для риб.  (Акваріум).
Пташка,яка співає висок в небі. (Жайворонок).
Смолиста маса, якою заливають дороги і тротуари.  (Асфальт).
Жуйна тварина з одним або двома горбами.  (Верблюд).
Складна машина, яка косить, молотить, віє.  (Комбайн).
Рослина з великими жовтими зернами, які зібрано в качани. ( Кукурудза).
Колекція засушених рослин. (Гербарій).
Приміщення, де відбуваються вистави. ( Театр).
Купа дров, або хмизу, які горять. (Вогнище).
Загальна назва для заліза,  золота, сталі. ( Метал).
Всесвіт, який скорили наші космонавти.  (Космос).
Апарат для розмови на віддалі по проводам за допомогою електрики (Телефон).
Установа, в якій виготовляють і продають ліки. ( Аптека).
Лісова перелітна пташка, яка не в’є гнізда і підкидає свої яйця в чужі гнізда.
( Зозуля).
Прилад для визначення сторін світу. ( Компас).
Людина, яка проводить польоти в космосі. (Космонавт).
Лісовий кущ, на якому ростуть горішки. (Ліщина).
Підземна міська залізниця .( Метро).


Прикметник
Гра «Визнач рід прикметника»
Вчитель називає іменники з прикметниками, а учні за допомогою карток різного кольору показують до якого роду належить прикметник.
Слова для гри:
Глибоке море, голубий кит, свіжа риба, красивий портфель, велика валіза, важкий кошик, дивовижний літак, весняний пролісок, пухнастий кіт, цікаве оповідання, складна задача, кисле яблуко, дерев’яний стіл, золоте серце, лагідна пісня.

Гра «Розкажи про іменник за допомогою прикметників»
На дошці записані іменники а учні мають записати ознаки даних іменників – слова – прикметники.
Груша ( жовта, солодка, запашна, смачна).
Стіл ( дерев’яний,  високий, квадратний новий, коричневий).
Сніг ( білий,лапатий, іскристий, сріблястий, легкий, холодний).
Ранок ( літній, лагідний, холодний, теплий, спекотний, ясний, довгожданий).
Мама ( молода, лагідна, добра, весела, строга, привітна, справедлива, турботлива, найкраща).
 Троянда ( червона, ніжна, тендітна, запашна, гарна.. велика).

Гра «Прикметники – антоніми»
Записати до прикметників  антоніми – прикметники.
Високий – низький, холодний – гарячий, літнє – зимове, широкий – вузький, білий – чорний, м’який – твердий, великий – малий, товсте – тонке, радісний – сумний, дзвінкий – глухий, чисте – брудне, черствий – свіжий, новий – старий, глибокий – мілкий.

Гра «Відгадай прикметник за закінченням».
На дошці записані прикметники з іменниками, але закінчення прикметників закриті, треба по іменнику здогадатися і записати закінчення прикметника.
(Зелен)- ий гай, (блакит) -не небо, на ( синь) –ому озері, (прозор) –е скло, (пшенич) –ний хліб, (струнк) – а берізка, (солодк) – ого кавуна, (веснян)-ого вітру, (пухнаст) – им снігом, (сусідн-) ій табір, до (ближнь-)ого села, (крайн-)я хата, (струнк-)ої берези, (веснян-) ий вітер.


Гра «Перетворення іменників у прикметники»
Учитель пише на дошці іменники, а учні мають перетворити їх у прикметники.
Холод – (холодний), мороз – (морозний), зима- (зимовий), вітер –(вітряний), сніг – (сніговий), дощ- (дощовий), школа – (шкільний), радість – (радісний), вишня – (вишневий).

Гра «Заборонений прикметник»
Учитель диктує словосполучення іменників з прикметниками. Учні записують словосполучення. Словосполучення, у яких прикметники означають колір , писати заборонено.
 Зоряна ніч, літній день, зелений гай, блакитне небо, осінній ліс, червона троянда, тихий вечір, сірий вовк, хитра лисиця, білий сніг, сумна розповідь, сильний мороз, коричневі черевики, веселий хлопчик, скромна дівчинка.

Гра «Розкажи про іменник за допомогою прикметника»
Вчитель на дошці пише кілька іменників. Учні мають дописати  до них якнайбільше прикметників, що характеризують ці іменники. Виграє той, хто добере найбільше влучних прикметників.
Груша  - ( жовта, солодка, спіла, запашна, смачна, рання).
Стіл – ( дерев’яний, високий, квадратний, новий, коричневий).
Волосся – ( русяве, кучеряве, довге, м’яке, чисте).
Сніг – ( чистий, пухнастий, білий, іскристий, сріблястий, легкий, холодний).
Ранок – ( літній, тихий, сонячний, спекотний, теплий, ясний, довгожданий).
Мама – ( молода, красива, лагідна, ніжна, рідна, привітна, справедлива, турботлива, найкраща).
Учень – (старанний, спокійний, працьовитий, відповідальний, уважний, розумний, охайний).
Троянда – (червона, ніжна, тендітна, запашна, гарна, велика).



Комментариев нет:

Отправить комментарий